Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Jokkmokk | 2010 | 1,977 |
1 | Jokkmokk | 2011 | 1,932 |
2 | Jokkmokk | 2012 | 1,797 |
3 | Jokkmokk | 2013 | 1,737 |
4 | Jokkmokk | 2014 | 1,671 |
5 | Jokkmokk | 2015 | 1,619 |
6 | Jokkmokk | 2016 | 1,475 |
7 | Jokkmokk | 2017 | 1,177 |
8 | Jokkmokk | 2018 | 1,030 |
9 | Jokkmokk | 2019 | 1,052 |
10 | Jokkmokk | 2020 | 1,031 |
11 | Jokkmokk | 2021 | 1,079 |
12 | Jokkmokk | 2022 | 0,945 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.