Gå direkt till sidans innehåll

Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar

Indikator N. K.4. 3

Territoriella växthusgasutsläpp per capita från trafiken av tunga lastbilar (Ton CO2ekv/capita)

Rad-id Mätområde Datum Värde (ton CO2ekv/inv)
0 Jokkmokk 2010 1,977
1 Jokkmokk 2011 1,932
2 Jokkmokk 2012 1,797
3 Jokkmokk 2013 1,737
4 Jokkmokk 2014 1,671
5 Jokkmokk 2015 1,619
6 Jokkmokk 2016 1,475
7 Jokkmokk 2017 1,177
8 Jokkmokk 2018 1,030
9 Jokkmokk 2019 1,052
10 Jokkmokk 2020 1,031
11 Jokkmokk 2021 1,079
12 Jokkmokk 2022 0,945
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybara energi drivmedel används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar som en följd av att fordonen blir mer energieffektiva. Andelen fossiloberoende nya tunga lastbilar växer i snabb takt, vilket inger hopp om att den tunga trafikens klimatpåverkan ska fortsätta att minska. Bland dessa fossiloberoende nya tunga lastbilar dominerar biogaslastbilarna, men försäljningen av eldrivna tunga lastbilar ökar också.

Övriga kommentarer
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.

Uppdaterad: 2025-01-09