Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Hörby | 2010 | 0,713 |
1 | Hörby | 2011 | 0,687 |
2 | Hörby | 2012 | 0,633 |
3 | Hörby | 2013 | 0,611 |
4 | Hörby | 2014 | 0,590 |
5 | Hörby | 2015 | 0,566 |
6 | Hörby | 2016 | 0,510 |
7 | Hörby | 2017 | 0,502 |
8 | Hörby | 2018 | 0,514 |
9 | Hörby | 2019 | 0,517 |
10 | Hörby | 2020 | 0,498 |
11 | Hörby | 2021 | 0,511 |
12 | Hörby | 2022 | 0,446 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.