Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Högsby | 2010 | 1,039 |
1 | Högsby | 2011 | 1,006 |
2 | Högsby | 2012 | 0,936 |
3 | Högsby | 2013 | 0,904 |
4 | Högsby | 2014 | 0,863 |
5 | Högsby | 2015 | 0,823 |
6 | Högsby | 2016 | 0,727 |
7 | Högsby | 2017 | 0,715 |
8 | Högsby | 2018 | 0,596 |
9 | Högsby | 2019 | 0,616 |
10 | Högsby | 2020 | 0,615 |
11 | Högsby | 2021 | 0,644 |
12 | Högsby | 2022 | 0,568 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.