Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Höganäs | 2010 | 0,148 |
1 | Höganäs | 2011 | 0,143 |
2 | Höganäs | 2012 | 0,131 |
3 | Höganäs | 2013 | 0,125 |
4 | Höganäs | 2014 | 0,120 |
5 | Höganäs | 2015 | 0,115 |
6 | Höganäs | 2016 | 0,104 |
7 | Höganäs | 2017 | 0,113 |
8 | Höganäs | 2018 | 0,100 |
9 | Höganäs | 2019 | 0,099 |
10 | Höganäs | 2020 | 0,095 |
11 | Höganäs | 2021 | 0,096 |
12 | Höganäs | 2022 | 0,082 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.