Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Hultsfred | 2010 | 0,917 |
1 | Hultsfred | 2011 | 0,899 |
2 | Hultsfred | 2012 | 0,829 |
3 | Hultsfred | 2013 | 0,793 |
4 | Hultsfred | 2014 | 0,760 |
5 | Hultsfred | 2015 | 0,725 |
6 | Hultsfred | 2016 | 0,634 |
7 | Hultsfred | 2017 | 0,593 |
8 | Hultsfred | 2018 | 0,612 |
9 | Hultsfred | 2019 | 0,621 |
10 | Hultsfred | 2020 | 0,604 |
11 | Hultsfred | 2021 | 0,626 |
12 | Hultsfred | 2022 | 0,545 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.