Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Hudiksvall | 2010 | 0,998 |
1 | Hudiksvall | 2011 | 0,967 |
2 | Hudiksvall | 2012 | 0,893 |
3 | Hudiksvall | 2013 | 0,860 |
4 | Hudiksvall | 2014 | 0,828 |
5 | Hudiksvall | 2015 | 0,799 |
6 | Hudiksvall | 2016 | 0,726 |
7 | Hudiksvall | 2017 | 0,564 |
8 | Hudiksvall | 2018 | 0,549 |
9 | Hudiksvall | 2019 | 0,549 |
10 | Hudiksvall | 2020 | 0,531 |
11 | Hudiksvall | 2021 | 0,545 |
12 | Hudiksvall | 2022 | 0,476 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.