Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Huddinge | 2010 | 0,258 |
1 | Huddinge | 2011 | 0,245 |
2 | Huddinge | 2012 | 0,222 |
3 | Huddinge | 2013 | 0,211 |
4 | Huddinge | 2014 | 0,200 |
5 | Huddinge | 2015 | 0,192 |
6 | Huddinge | 2016 | 0,172 |
7 | Huddinge | 2017 | 0,162 |
8 | Huddinge | 2018 | 0,130 |
9 | Huddinge | 2019 | 0,129 |
10 | Huddinge | 2020 | 0,124 |
11 | Huddinge | 2021 | 0,128 |
12 | Huddinge | 2022 | 0,111 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.