Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Herrljunga | 2010 | 0,501 |
1 | Herrljunga | 2011 | 0,486 |
2 | Herrljunga | 2012 | 0,449 |
3 | Herrljunga | 2013 | 0,433 |
4 | Herrljunga | 2014 | 0,414 |
5 | Herrljunga | 2015 | 0,401 |
6 | Herrljunga | 2016 | 0,362 |
7 | Herrljunga | 2017 | 0,397 |
8 | Herrljunga | 2018 | 0,353 |
9 | Herrljunga | 2019 | 0,356 |
10 | Herrljunga | 2020 | 0,344 |
11 | Herrljunga | 2021 | 0,353 |
12 | Herrljunga | 2022 | 0,307 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.