Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Heby | 2010 | 1,107 |
1 | Heby | 2011 | 1,071 |
2 | Heby | 2012 | 0,991 |
3 | Heby | 2013 | 0,948 |
4 | Heby | 2014 | 0,913 |
5 | Heby | 2015 | 0,876 |
6 | Heby | 2016 | 0,793 |
7 | Heby | 2017 | 0,732 |
8 | Heby | 2018 | 0,672 |
9 | Heby | 2019 | 0,668 |
10 | Heby | 2020 | 0,643 |
11 | Heby | 2021 | 0,654 |
12 | Heby | 2022 | 0,566 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.