Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Haparanda | 2010 | 0,576 |
1 | Haparanda | 2011 | 0,558 |
2 | Haparanda | 2012 | 0,523 |
3 | Haparanda | 2013 | 0,504 |
4 | Haparanda | 2014 | 0,492 |
5 | Haparanda | 2015 | 0,473 |
6 | Haparanda | 2016 | 0,432 |
7 | Haparanda | 2017 | 0,361 |
8 | Haparanda | 2018 | 0,394 |
9 | Haparanda | 2019 | 0,400 |
10 | Haparanda | 2020 | 0,390 |
11 | Haparanda | 2021 | 0,407 |
12 | Haparanda | 2022 | 0,360 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.