Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Haninge | 2010 | 0,296 |
1 | Haninge | 2011 | 0,282 |
2 | Haninge | 2012 | 0,257 |
3 | Haninge | 2013 | 0,243 |
4 | Haninge | 2014 | 0,230 |
5 | Haninge | 2015 | 0,219 |
6 | Haninge | 2016 | 0,196 |
7 | Haninge | 2017 | 0,181 |
8 | Haninge | 2018 | 0,168 |
9 | Haninge | 2019 | 0,165 |
10 | Haninge | 2020 | 0,156 |
11 | Haninge | 2021 | 0,158 |
12 | Haninge | 2022 | 0,135 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.