Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Hallsberg | 2010 | 0,815 |
1 | Hallsberg | 2011 | 0,790 |
2 | Hallsberg | 2012 | 0,728 |
3 | Hallsberg | 2013 | 0,702 |
4 | Hallsberg | 2014 | 0,676 |
5 | Hallsberg | 2015 | 0,645 |
6 | Hallsberg | 2016 | 0,586 |
7 | Hallsberg | 2017 | 0,610 |
8 | Hallsberg | 2018 | 0,615 |
9 | Hallsberg | 2019 | 0,618 |
10 | Hallsberg | 2020 | 0,595 |
11 | Hallsberg | 2021 | 0,606 |
12 | Hallsberg | 2022 | 0,525 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.