Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Gullspång | 2010 | 1,961 |
1 | Gullspång | 2011 | 1,911 |
2 | Gullspång | 2012 | 1,776 |
3 | Gullspång | 2013 | 1,723 |
4 | Gullspång | 2014 | 1,646 |
5 | Gullspång | 2015 | 1,594 |
6 | Gullspång | 2016 | 1,440 |
7 | Gullspång | 2017 | 1,402 |
8 | Gullspång | 2018 | 1,292 |
9 | Gullspång | 2019 | 1,301 |
10 | Gullspång | 2020 | 1,284 |
11 | Gullspång | 2021 | 1,315 |
12 | Gullspång | 2022 | 1,149 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.