Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Fagersta | 2010 | 0,564 |
1 | Fagersta | 2011 | 0,540 |
2 | Fagersta | 2012 | 0,496 |
3 | Fagersta | 2013 | 0,469 |
4 | Fagersta | 2014 | 0,444 |
5 | Fagersta | 2015 | 0,424 |
6 | Fagersta | 2016 | 0,384 |
7 | Fagersta | 2017 | 0,324 |
8 | Fagersta | 2018 | 0,277 |
9 | Fagersta | 2019 | 0,279 |
10 | Fagersta | 2020 | 0,272 |
11 | Fagersta | 2021 | 0,280 |
12 | Fagersta | 2022 | 0,244 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.