Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Essunga | 2010 | 0,668 |
1 | Essunga | 2011 | 0,654 |
2 | Essunga | 2012 | 0,604 |
3 | Essunga | 2013 | 0,582 |
4 | Essunga | 2014 | 0,558 |
5 | Essunga | 2015 | 0,534 |
6 | Essunga | 2016 | 0,487 |
7 | Essunga | 2017 | 0,513 |
8 | Essunga | 2018 | 0,486 |
9 | Essunga | 2019 | 0,490 |
10 | Essunga | 2020 | 0,470 |
11 | Essunga | 2021 | 0,484 |
12 | Essunga | 2022 | 0,421 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.