Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Ekerö | 2010 | 0,339 |
1 | Ekerö | 2011 | 0,323 |
2 | Ekerö | 2012 | 0,294 |
3 | Ekerö | 2013 | 0,281 |
4 | Ekerö | 2014 | 0,268 |
5 | Ekerö | 2015 | 0,256 |
6 | Ekerö | 2016 | 0,232 |
7 | Ekerö | 2017 | 0,167 |
8 | Ekerö | 2018 | 0,186 |
9 | Ekerö | 2019 | 0,184 |
10 | Ekerö | 2020 | 0,177 |
11 | Ekerö | 2021 | 0,181 |
12 | Ekerö | 2022 | 0,158 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.