Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Burlöv | 2010 | 0,730 |
1 | Burlöv | 2011 | 0,700 |
2 | Burlöv | 2012 | 0,641 |
3 | Burlöv | 2013 | 0,613 |
4 | Burlöv | 2014 | 0,589 |
5 | Burlöv | 2015 | 0,562 |
6 | Burlöv | 2016 | 0,509 |
7 | Burlöv | 2017 | 0,507 |
8 | Burlöv | 2018 | 0,449 |
9 | Burlöv | 2019 | 0,434 |
10 | Burlöv | 2020 | 0,415 |
11 | Burlöv | 2021 | 0,418 |
12 | Burlöv | 2022 | 0,362 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.