Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Bräcke | 2010 | 1,164 |
1 | Bräcke | 2011 | 1,148 |
2 | Bräcke | 2012 | 1,076 |
3 | Bräcke | 2013 | 1,052 |
4 | Bräcke | 2014 | 1,031 |
5 | Bräcke | 2015 | 0,997 |
6 | Bräcke | 2016 | 0,909 |
7 | Bräcke | 2017 | 0,874 |
8 | Bräcke | 2018 | 0,707 |
9 | Bräcke | 2019 | 0,719 |
10 | Bräcke | 2020 | 0,707 |
11 | Bräcke | 2021 | 0,731 |
12 | Bräcke | 2022 | 0,638 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.