Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Botkyrka | 2010 | 0,268 |
1 | Botkyrka | 2011 | 0,253 |
2 | Botkyrka | 2012 | 0,229 |
3 | Botkyrka | 2013 | 0,217 |
4 | Botkyrka | 2014 | 0,207 |
5 | Botkyrka | 2015 | 0,199 |
6 | Botkyrka | 2016 | 0,180 |
7 | Botkyrka | 2017 | 0,138 |
8 | Botkyrka | 2018 | 0,121 |
9 | Botkyrka | 2019 | 0,120 |
10 | Botkyrka | 2020 | 0,115 |
11 | Botkyrka | 2021 | 0,118 |
12 | Botkyrka | 2022 | 0,103 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.