Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Bollnäs | 2010 | 0,563 |
1 | Bollnäs | 2011 | 0,546 |
2 | Bollnäs | 2012 | 0,505 |
3 | Bollnäs | 2013 | 0,487 |
4 | Bollnäs | 2014 | 0,466 |
5 | Bollnäs | 2015 | 0,447 |
6 | Bollnäs | 2016 | 0,405 |
7 | Bollnäs | 2017 | 0,378 |
8 | Bollnäs | 2018 | 0,345 |
9 | Bollnäs | 2019 | 0,348 |
10 | Bollnäs | 2020 | 0,337 |
11 | Bollnäs | 2021 | 0,349 |
12 | Bollnäs | 2022 | 0,305 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.