Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Bollebygd | 2010 | 1,157 |
1 | Bollebygd | 2011 | 1,121 |
2 | Bollebygd | 2012 | 1,018 |
3 | Bollebygd | 2013 | 0,974 |
4 | Bollebygd | 2014 | 0,931 |
5 | Bollebygd | 2015 | 0,884 |
6 | Bollebygd | 2016 | 0,784 |
7 | Bollebygd | 2017 | 0,806 |
8 | Bollebygd | 2018 | 0,893 |
9 | Bollebygd | 2019 | 0,891 |
10 | Bollebygd | 2020 | 0,856 |
11 | Bollebygd | 2021 | 0,875 |
12 | Bollebygd | 2022 | 0,757 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.