Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Boden | 2010 | 0,390 |
1 | Boden | 2011 | 0,375 |
2 | Boden | 2012 | 0,347 |
3 | Boden | 2013 | 0,332 |
4 | Boden | 2014 | 0,320 |
5 | Boden | 2015 | 0,309 |
6 | Boden | 2016 | 0,282 |
7 | Boden | 2017 | 0,239 |
8 | Boden | 2018 | 0,238 |
9 | Boden | 2019 | 0,239 |
10 | Boden | 2020 | 0,231 |
11 | Boden | 2021 | 0,237 |
12 | Boden | 2022 | 0,208 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.