Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Bjurholm | 2010 | 1,081 |
1 | Bjurholm | 2011 | 1,058 |
2 | Bjurholm | 2012 | 0,982 |
3 | Bjurholm | 2013 | 0,940 |
4 | Bjurholm | 2014 | 0,902 |
5 | Bjurholm | 2015 | 0,871 |
6 | Bjurholm | 2016 | 0,798 |
7 | Bjurholm | 2017 | 0,788 |
8 | Bjurholm | 2018 | 0,798 |
9 | Bjurholm | 2019 | 0,815 |
10 | Bjurholm | 2020 | 0,794 |
11 | Bjurholm | 2021 | 0,817 |
12 | Bjurholm | 2022 | 0,719 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.