Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Berg | 2010 | 1,577 |
1 | Berg | 2011 | 1,527 |
2 | Berg | 2012 | 1,436 |
3 | Berg | 2013 | 1,394 |
4 | Berg | 2014 | 1,364 |
5 | Berg | 2015 | 1,324 |
6 | Berg | 2016 | 1,206 |
7 | Berg | 2017 | 1,056 |
8 | Berg | 2018 | 0,604 |
9 | Berg | 2019 | 0,610 |
10 | Berg | 2020 | 0,584 |
11 | Berg | 2021 | 0,601 |
12 | Berg | 2022 | 0,521 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.