Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Askersund | 2010 | 1,639 |
1 | Askersund | 2011 | 1,606 |
2 | Askersund | 2012 | 1,501 |
3 | Askersund | 2013 | 1,435 |
4 | Askersund | 2014 | 1,383 |
5 | Askersund | 2015 | 1,332 |
6 | Askersund | 2016 | 1,208 |
7 | Askersund | 2017 | 1,253 |
8 | Askersund | 2018 | 1,279 |
9 | Askersund | 2019 | 1,278 |
10 | Askersund | 2020 | 1,224 |
11 | Askersund | 2021 | 1,256 |
12 | Askersund | 2022 | 1,098 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.