Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Arjeplog | 2010 | 1,296 |
1 | Arjeplog | 2011 | 1,273 |
2 | Arjeplog | 2012 | 1,200 |
3 | Arjeplog | 2013 | 1,184 |
4 | Arjeplog | 2014 | 1,172 |
5 | Arjeplog | 2015 | 1,141 |
6 | Arjeplog | 2016 | 1,050 |
7 | Arjeplog | 2017 | 0,906 |
8 | Arjeplog | 2018 | 0,664 |
9 | Arjeplog | 2019 | 0,669 |
10 | Arjeplog | 2020 | 0,662 |
11 | Arjeplog | 2021 | 0,686 |
12 | Arjeplog | 2022 | 0,607 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.