Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Alvesta | 2010 | 0,866 |
1 | Alvesta | 2011 | 0,832 |
2 | Alvesta | 2012 | 0,765 |
3 | Alvesta | 2013 | 0,727 |
4 | Alvesta | 2014 | 0,694 |
5 | Alvesta | 2015 | 0,668 |
6 | Alvesta | 2016 | 0,604 |
7 | Alvesta | 2017 | 0,586 |
8 | Alvesta | 2018 | 0,531 |
9 | Alvesta | 2019 | 0,534 |
10 | Alvesta | 2020 | 0,513 |
11 | Alvesta | 2021 | 0,528 |
12 | Alvesta | 2022 | 0,461 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.