Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Alingsås | 2010 | 0,438 |
1 | Alingsås | 2011 | 0,421 |
2 | Alingsås | 2012 | 0,386 |
3 | Alingsås | 2013 | 0,369 |
4 | Alingsås | 2014 | 0,351 |
5 | Alingsås | 2015 | 0,336 |
6 | Alingsås | 2016 | 0,304 |
7 | Alingsås | 2017 | 0,292 |
8 | Alingsås | 2018 | 0,268 |
9 | Alingsås | 2019 | 0,267 |
10 | Alingsås | 2020 | 0,257 |
11 | Alingsås | 2021 | 0,263 |
12 | Alingsås | 2022 | 0,228 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.