Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Ale | 2010 | 0,482 |
1 | Ale | 2011 | 0,464 |
2 | Ale | 2012 | 0,425 |
3 | Ale | 2013 | 0,406 |
4 | Ale | 2014 | 0,387 |
5 | Ale | 2015 | 0,369 |
6 | Ale | 2016 | 0,330 |
7 | Ale | 2017 | 0,309 |
8 | Ale | 2018 | 0,331 |
9 | Ale | 2019 | 0,327 |
10 | Ale | 2020 | 0,312 |
11 | Ale | 2021 | 0,319 |
12 | Ale | 2022 | 0,276 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.