Växthusgasutsläpp från personbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Örkelljunga | 2010 | 3,23 |
1 | Örkelljunga | 2011 | 3,05 |
2 | Örkelljunga | 2012 | 2,92 |
3 | Örkelljunga | 2013 | 2,86 |
4 | Örkelljunga | 2014 | 2,79 |
5 | Örkelljunga | 2015 | 2,90 |
6 | Örkelljunga | 2016 | 2,80 |
7 | Örkelljunga | 2017 | 2,86 |
8 | Örkelljunga | 2018 | 2,78 |
9 | Örkelljunga | 2019 | 2,68 |
10 | Örkelljunga | 2020 | 2,41 |
11 | Örkelljunga | 2021 | 2,38 |
12 | Örkelljunga | 2022 | 2,13 |
Kommentar
Växthusgasutsläppen från personbilstrafiken minskar förhållandevis snabbt, av två skäl. För det första blir bilarna i trafik allt mer energieffektiva. För det andra används en allt högre andel förnybara drivmedel i vägtrafiken.
År 2023 avstannade nästan minskningen av personbilarnas klimatpåverkan, eftersom skärpningen av reduktionsplikten pausades. Åren 2024-2026 väntas denna klimatpåverkan öka, främst på grund av den drastiska sänkning av reduktionsplikten som genomfördes den 1 januari 2024.
Övriga kommentarer
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.