Gå direkt till sidans innehåll

Växthusgasutsläpp från personbilar

Indikator N. K.4. 1

Territoriella växthusgasutsläpp per capita från personbilstrafiken (Ton CO2ekv/capita)

Rad-id Mätområde Datum Värde (ton CO2ekv/inv)
0 Smedjebacken 2010 1,72
1 Smedjebacken 2011 1,64
2 Smedjebacken 2012 1,57
3 Smedjebacken 2013 1,53
4 Smedjebacken 2014 1,51
5 Smedjebacken 2015 1,57
6 Smedjebacken 2016 1,52
7 Smedjebacken 2017 1,42
8 Smedjebacken 2018 1,40
9 Smedjebacken 2019 1,37
10 Smedjebacken 2020 1,26
11 Smedjebacken 2021 1,24
12 Smedjebacken 2022 1,11
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

Växthusgasutsläppen från personbilstrafiken minskar förhållandevis snabbt, av två skäl. För det första blir bilarna i trafik allt mer energieffektiva. För det andra används en allt högre andel förnybara drivmedel i vägtrafiken.

År 2023 avstannade nästan minskningen av personbilarnas klimatpåverkan, eftersom skärpningen av reduktionsplikten pausades. Åren 2024-2026 väntas denna klimatpåverkan öka, främst på grund av den drastiska sänkning av reduktionsplikten som genomfördes den 1 januari 2024.

Övriga kommentarer
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.

Uppdaterad: 2025-01-09