Växthusgasutsläpp från personbilar
| Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) | 
|---|---|---|---|
| 0 | Partille | 2010 | 0,96 | 
| 1 | Partille | 2011 | 0,90 | 
| 2 | Partille | 2012 | 0,86 | 
| 3 | Partille | 2013 | 0,83 | 
| 4 | Partille | 2014 | 0,81 | 
| 5 | Partille | 2015 | 0,84 | 
| 6 | Partille | 2016 | 0,81 | 
| 7 | Partille | 2017 | 0,67 | 
| 8 | Partille | 2018 | 0,80 | 
| 9 | Partille | 2019 | 0,76 | 
| 10 | Partille | 2020 | 0,69 | 
| 11 | Partille | 2021 | 0,69 | 
| 12 | Partille | 2022 | 0,61 | 
Kommentar
Växthusgasutsläppen från personbilstrafiken minskar förhållandevis snabbt, av två skäl. För det första blir bilarna i trafik allt mer energieffektiva. För det andra används en allt högre andel förnybara drivmedel i vägtrafiken.
År 2023 avstannade nästan minskningen av personbilarnas klimatpåverkan, eftersom skärpningen av reduktionsplikten pausades. Åren 2024-2026 väntas denna klimatpåverkan öka, främst på grund av den drastiska sänkning av reduktionsplikten som genomfördes den 1 januari 2024.
                                            Övriga kommentarer
                                            
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.
 På väg mot fossilfria transporter
                            På väg mot fossilfria transporter