Gå direkt till sidans innehåll

Växthusgasutsläpp från personbilar

Indikator N. K.4. 1

Territoriella växthusgasutsläpp per capita från personbilstrafiken (Ton CO2ekv/capita)

Rad-id Mätområde Datum Värde (ton CO2ekv/inv)
0 Nynäshamn 2010 0,90
1 Nynäshamn 2011 0,85
2 Nynäshamn 2012 0,80
3 Nynäshamn 2013 0,78
4 Nynäshamn 2014 0,76
5 Nynäshamn 2015 0,78
6 Nynäshamn 2016 0,76
7 Nynäshamn 2017 0,67
8 Nynäshamn 2018 0,78
9 Nynäshamn 2019 0,76
10 Nynäshamn 2020 0,69
11 Nynäshamn 2021 0,66
12 Nynäshamn 2022 0,58
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

Växthusgasutsläppen från personbilstrafiken minskar förhållandevis snabbt, av två skäl. För det första blir bilarna i trafik allt mer energieffektiva, vilket medför att allt mindre drivmedelsenergi används i biltrafiken. För det andra används en allt högre andel förnybara drivmedel i vägtrafiken.

År 2020 minskade personbilstrafikens utsläpp ovanligt mycket. Det huvudsakliga skälet är att körsträckorna och därmed drivmedelsförbrukningen minskade drasktiskt som en följd av pandemin.

Övriga kommentarer
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.

Uppdaterad: 2024-11-28