Gå direkt till sidans innehåll

Växthusgasutsläpp från personbilar

Indikator N. K.4. 1

Territoriella växthusgasutsläpp per capita från personbilstrafiken (Ton CO2ekv/capita)

Rad-id Mätområde Datum Värde (ton CO2ekv/inv)
0 Lysekil 2010 0,93
1 Lysekil 2011 0,89
2 Lysekil 2012 0,85
3 Lysekil 2013 0,84
4 Lysekil 2014 0,83
5 Lysekil 2015 0,86
6 Lysekil 2016 0,83
7 Lysekil 2017 0,94
8 Lysekil 2018 0,94
9 Lysekil 2019 0,92
10 Lysekil 2020 0,85
11 Lysekil 2021 0,85
12 Lysekil 2022 0,77
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

Växthusgasutsläppen från personbilstrafiken minskar förhållandevis snabbt, av två skäl. För det första blir bilarna i trafik allt mer energieffektiva. För det andra används en allt högre andel förnybara drivmedel i vägtrafiken.

År 2023 avstannade nästan minskningen av personbilarnas klimatpåverkan, eftersom skärpningen av reduktionsplikten pausades. Åren 2024-2026 väntas denna klimatpåverkan öka, främst på grund av den drastiska sänkning av reduktionsplikten som genomfördes den 1 januari 2024.

Övriga kommentarer
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.

Uppdaterad: 2025-01-09