Växthusgasutsläpp från personbilar
| Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) | 
|---|---|---|---|
| 0 | Karlstad | 2010 | 1,33 | 
| 1 | Karlstad | 2011 | 1,25 | 
| 2 | Karlstad | 2012 | 1,19 | 
| 3 | Karlstad | 2013 | 1,15 | 
| 4 | Karlstad | 2014 | 1,13 | 
| 5 | Karlstad | 2015 | 1,17 | 
| 6 | Karlstad | 2016 | 1,13 | 
| 7 | Karlstad | 2017 | 1,16 | 
| 8 | Karlstad | 2018 | 1,09 | 
| 9 | Karlstad | 2019 | 1,04 | 
| 10 | Karlstad | 2020 | 0,95 | 
| 11 | Karlstad | 2021 | 0,93 | 
| 12 | Karlstad | 2022 | 0,82 | 
Kommentar
Växthusgasutsläppen från personbilstrafiken minskar förhållandevis snabbt, av två skäl. För det första blir bilarna i trafik allt mer energieffektiva. För det andra används en allt högre andel förnybara drivmedel i vägtrafiken.
År 2023 avstannade nästan minskningen av personbilarnas klimatpåverkan, eftersom skärpningen av reduktionsplikten pausades. Åren 2024-2026 väntas denna klimatpåverkan öka, främst på grund av den drastiska sänkning av reduktionsplikten som genomfördes den 1 januari 2024.
                                            Övriga kommentarer
                                            
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.
                            På väg mot fossilfria transporter