Gå direkt till sidans innehåll

Växthusgasutsläpp från personbilar

Indikator N. K.4. 1

Territoriella växthusgasutsläpp per capita från personbilstrafiken (Ton CO2ekv/capita)

Rad-id Mätområde Datum Värde (ton CO2ekv/inv)
0 Järfälla 2010 0,70
1 Järfälla 2011 0,65
2 Järfälla 2012 0,62
3 Järfälla 2013 0,60
4 Järfälla 2014 0,57
5 Järfälla 2015 0,59
6 Järfälla 2016 0,56
7 Järfälla 2017 0,65
8 Järfälla 2018 0,61
9 Järfälla 2019 0,59
10 Järfälla 2020 0,53
11 Järfälla 2021 0,51
12 Järfälla 2022 0,45
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

Växthusgasutsläppen från personbilstrafiken minskar förhållandevis snabbt, av två skäl. För det första blir bilarna i trafik allt mer energieffektiva, vilket medför att allt mindre drivmedelsenergi används i biltrafiken. För det andra används en allt högre andel förnybara drivmedel i vägtrafiken.

År 2020 minskade personbilstrafikens utsläpp ovanligt mycket. Det huvudsakliga skälet är att körsträckorna och därmed drivmedelsförbrukningen minskade drasktiskt som en följd av pandemin.

Övriga kommentarer
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.

Uppdaterad: 2024-11-28