Växthusgasutsläpp från personbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Herrljunga | 2010 | 1,30 |
1 | Herrljunga | 2011 | 1,24 |
2 | Herrljunga | 2012 | 1,18 |
3 | Herrljunga | 2013 | 1,16 |
4 | Herrljunga | 2014 | 1,13 |
5 | Herrljunga | 2015 | 1,19 |
6 | Herrljunga | 2016 | 1,15 |
7 | Herrljunga | 2017 | 1,13 |
8 | Herrljunga | 2018 | 1,10 |
9 | Herrljunga | 2019 | 1,08 |
10 | Herrljunga | 2020 | 0,99 |
11 | Herrljunga | 2021 | 0,98 |
12 | Herrljunga | 2022 | 0,87 |
Kommentar
Växthusgasutsläppen från personbilstrafiken minskar förhållandevis snabbt, av två skäl. För det första blir bilarna i trafik allt mer energieffektiva. För det andra används en allt högre andel förnybara drivmedel i vägtrafiken.
År 2023 avstannade nästan minskningen av personbilarnas klimatpåverkan, eftersom skärpningen av reduktionsplikten pausades. Åren 2024-2026 väntas denna klimatpåverkan öka, främst på grund av den drastiska sänkning av reduktionsplikten som genomfördes den 1 januari 2024.
Övriga kommentarer
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.