Växthusgasutsläpp från personbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Gislaved | 2010 | 1,35 |
1 | Gislaved | 2011 | 1,29 |
2 | Gislaved | 2012 | 1,24 |
3 | Gislaved | 2013 | 1,22 |
4 | Gislaved | 2014 | 1,20 |
5 | Gislaved | 2015 | 1,23 |
6 | Gislaved | 2016 | 1,20 |
7 | Gislaved | 2017 | 1,14 |
8 | Gislaved | 2018 | 1,13 |
9 | Gislaved | 2019 | 1,10 |
10 | Gislaved | 2020 | 1,02 |
11 | Gislaved | 2021 | 1,01 |
12 | Gislaved | 2022 | 0,91 |
Kommentar
Växthusgasutsläppen från personbilstrafiken minskar förhållandevis snabbt, av två skäl. För det första blir bilarna i trafik allt mer energieffektiva. För det andra används en allt högre andel förnybara drivmedel i vägtrafiken.
År 2023 avstannade nästan minskningen av personbilarnas klimatpåverkan, eftersom skärpningen av reduktionsplikten pausades. Åren 2024-2026 väntas denna klimatpåverkan öka, främst på grund av den drastiska sänkning av reduktionsplikten som genomfördes den 1 januari 2024.
Övriga kommentarer
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.