Andelar biodrivmedel tillverkade av svensk råvara
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (%) |
---|---|---|---|
0 |
Etanol |
2011 |
34,80 |
1 |
Etanol |
2012 |
31,20 |
2 |
Etanol |
2013 |
25,50 |
3 |
Etanol |
2014 |
18,70 |
4 |
Etanol |
2015 |
16,20 |
5 |
Etanol |
2016 |
16,10 |
6 |
Etanol |
2017 |
16,30 |
7 |
Etanol |
2018 |
17,35 |
8 |
Etanol |
2019 |
13,20 |
9 |
Etanol |
2020 |
11,53 |
10 |
Etanol |
2021 |
24,67 |
11 |
Etanol |
2022 |
23,18 |
12 |
Etanol |
2023 |
22,45 |
13 |
Biobensin |
2015 |
0,00 |
14 |
Biobensin |
2016 |
16,87 |
15 |
Biobensin |
2017 |
4,98 |
16 |
Biobensin |
2018 |
17,06 |
17 |
Biobensin |
2019 |
20,23 |
18 |
Biobensin |
2020 |
11,83 |
19 |
Biobensin |
2021 |
3,89 |
20 |
Biobensin |
2022 |
3,65 |
21 |
Biobensin |
2023 |
10,37 |
22 |
Biogas |
2011 |
88,50 |
23 |
Biogas |
2012 |
92,80 |
24 |
Biogas |
2013 |
92,90 |
25 |
Biogas |
2014 |
93,30 |
26 |
Biogas |
2015 |
87,80 |
27 |
Biogas |
2016 |
89,30 |
28 |
Biogas |
2017 |
82,10 |
29 |
Biogas |
2018 |
68,32 |
30 |
Biogas |
2019 |
71,04 |
31 |
Biogas |
2020 |
75,10 |
32 |
Biogas |
2021 |
64,81 |
33 |
Biogas |
2022 |
63,98 |
34 |
Biogas |
2023 |
58,31 |
35 |
FAME |
2011 |
2,80 |
36 |
FAME |
2012 |
3,60 |
37 |
FAME |
2013 |
5,00 |
38 |
FAME |
2014 |
6,80 |
39 |
FAME |
2015 |
5,70 |
40 |
FAME |
2016 |
2,00 |
41 |
FAME |
2017 |
2,90 |
42 |
FAME |
2018 |
6,55 |
43 |
FAME |
2019 |
6,61 |
44 |
FAME |
2020 |
6,57 |
45 |
FAME |
2021 |
3,93 |
46 |
FAME |
2022 |
4,16 |
47 |
FAME |
2023 |
3,09 |
48 |
HVO |
2011 |
92,90 |
49 |
HVO |
2012 |
41,60 |
50 |
HVO |
2013 |
26,30 |
51 |
HVO |
2014 |
19,50 |
52 |
HVO |
2015 |
13,60 |
53 |
HVO |
2016 |
3,80 |
54 |
HVO |
2017 |
5,30 |
55 |
HVO |
2018 |
5,19 |
56 |
HVO |
2019 |
5,16 |
57 |
HVO |
2020 |
7,35 |
58 |
HVO |
2021 |
10,56 |
59 |
HVO |
2022 |
3,65 |
60 |
HVO |
2023 |
5,56 |
Kommentar
Biogas är det enda biodrivmedlet som till största delen tillverkas av svensk råvara. Sedan 2018 har importen av biogas från Danmark ökat.
Då förnybar diesel HVO introducerades på marknaden år 2011 tillverkades den till största delen av råtallolja från massaindustrin. Men den snabbt ökande efterfrågan på HVO tillfredsställdes sedan nästan uteslutande med HVO tillverkad av utländsk råvara. Mängden HVO tillverkad av inhemska råvaror ökade endast marginellt.
Andelen av den etanol som används i Sverige sjönk från en redan låg nivå fram till år 2020. Eftersom mängden etanol som används i Sverige också sjönk dessa år innebär detta att mängden etanol med svensk råvara sjönk ännu mer.
År 2021 skedde ett positivt trendbrott. Det ökade behovet av etanol och HVO för inblandning i bensin och diesel som uppstod till följd av den skärpta reduktionsplikten uppfylldes till stor del genom ökad användning av svensk råvara.