Andel biodrivmedel tillverkade av avfall eller rester
- Diagram
- Tabell
Procentuell andel av de svensksålda biodrivmedlen som tillverkats av avfall eller rester
Utvecklingen går åt rätt håll sedan 2011Kommentar
Andelen rester och avfall som råvara har gradvis ökat gradvis under en följd av år. Det beror på att allt mer förnybar diesel HVO använts under dessa år, och på att denna HVO till stor del tillverkas av rester och avfall.
Andelen rester och avfall som råvara minskade dock drastiskt år 2019 på grund av att PFAD klassificerades om från rest till biprodukt vid raffineringen av palmolja den 1 juli 2019. PFAD är en förkortning för Palm oil Fatty Acid Distillate, och används så råvara till HVO. All PFAD som tillfördes som råvara andra halvåret 2019 bokfördes därmed som primär (odlad) råvara snarare än som en rest.
År 2020 började andelen rester och avfall på nytt att stiga, främst på grund av att PFAD till stor del ersattes av slakteriavfall och andra animaliska fetter som råvara till HVO. År 2022 blev använd matolja en betydande råvara.
Den drastiskt sjunkande andelen rester och avfall i råvarubasen år 2024 kan förklaras av den kraftiga sänkningen av reduktionsplikten. Sänkningen medförde att en lägre andel av de använda biodrivmedlen blandades in i reduktionspliktig bensin eller diesel, och en högre andel av biodrivmedlen såldes i ren eller höginblandad form.
Biodrivmedel tillverkade av rester och avfall tilldelas lägre klimatpåverkan än andra biodrivmedel. Detta är en stor fördel inom ramen för reduktionsplikten, eftersom en mindre mängd biodrivmedel då behövs för att uppfylla plikten. Detta är eftersträvansvärt ur leverantörernas synvinkel eftersom biodrivmedel fortfarande är dyrare än fossila drivmedel. Alla höginblandade biodrivmedel som uppfyller hållbarhetskriterierna är skattebefriade, oavsett om råvaran utgörs av rester och avfall eller inte. Därmed finns inte något ekonomiskt incitament att välja sådana råvaror för exempelvis HVO100 eller etanol E85.
På väg mot fossilfria transporter