Gå direkt till sidans innehåll

Antal fossiloberoende nya tunga lastbilar per typ

Indikator N. B1.F. 3

Antal nyregistrerade tunga lastbilar som kan köras med olika förnybara drivmedelstyper (diesellastbilar som kan köras på HVO ej medräknade)

Rad-id Mätområde Datum Värde (Antal)
0 Fordonsgas 2006 64
1 Fordonsgas 2007 45
2 Fordonsgas 2008 45
3 Fordonsgas 2009 77
4 Fordonsgas 2010 95
5 Fordonsgas 2011 85
6 Fordonsgas 2012 117
7 Fordonsgas 2013 152
8 Fordonsgas 2014 90
9 Fordonsgas 2015 58
10 Fordonsgas 2016 82
11 Fordonsgas 2017 127
12 Fordonsgas 2018 148
13 Fordonsgas 2019 211
14 Fordonsgas 2020 243
15 Fordonsgas 2021 344
16 Fordonsgas 2022 495
17 Fordonsgas 2023 785
Datakälla: Trafikanalys: Fordonsstatistik, månadsfil, Trafikanalys: Personlig kommunikation

Kommentar

Definition: ett fossiloberoende fordon ska vara typgodkänt för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 publika påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.
I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet.

Flera tillverkare har nu godkänt att deras nyare lastbilar får köras på ren HVO. Uppskattningsvis kan mer än 80 % av de tunga lastbilarna i trafik därmed köras på HVO. Detta avspeglas ännu inte i den officiella statistiken, eftersom denna möjlighet oftast inte noteras bland uppgifterna om enskilda fordon i Vägtrafikregistret. Likaså är det frivilligt att notera i Vägtrafikregistret om fordonet är godkänt för biodiesel RME. Av båda dessa skäl underskattas andelen fossiloberoende lastbilar kraftigt i denna indikator.

Uppdaterad: 2024-11-28