Gå direkt till sidans innehåll

Antal fossiloberoende nya tunga lastbilar per typ

Indikator N. B1.F. 3

Antal nyregistrerade tunga lastbilar som kan köras med olika förnybara drivmedelstyper (diesellastbilar som kan köras på HVO ej medräknade)

Rad-id Mätområde Datum Värde (Antal)
0 Etanol 2006 0
1 Etanol 2007 0
2 Etanol 2008 1
3 Etanol 2009 2
4 Etanol 2010 6
5 Etanol 2011 9
6 Etanol 2012 10
7 Etanol 2013 2
8 Etanol 2014 0
9 Etanol 2015 5
10 Etanol 2016 19
11 Etanol 2017 2
12 Etanol 2018 10
13 Etanol 2019 13
14 Etanol 2020 17
15 Etanol 2021 7
16 Etanol 2022 0
17 Etanol 2023 0
Datakälla: Trafikanalys: Fordonsstatistik, månadsfil, Trafikanalys: Personlig kommunikation

Kommentar

Definition: ett fossiloberoende fordon ska vara typgodkänt för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 publika påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.
I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet.

Flera tillverkare har nu godkänt att deras nyare lastbilar får köras på ren HVO. Uppskattningsvis kan mer än 80 % av de tunga lastbilarna i trafik därmed köras på HVO. Detta avspeglas ännu inte i den officiella statistiken, eftersom denna möjlighet oftast inte noteras bland uppgifterna om enskilda fordon i Vägtrafikregistret. Likaså är det frivilligt att notera i Vägtrafikregistret om fordonet är godkänt för biodiesel RME. Av båda dessa skäl underskattas andelen fossiloberoende lastbilar kraftigt i denna indikator.

Uppdaterad: 2024-11-28