Gå direkt till sidans innehåll

Antal fossiloberoende nya tunga lastbilar per typ

Indikator N. B1.F. 3

Antal nyregistrerade tunga lastbilar som kan köras med olika förnybara drivmedelstyper (diesellastbilar som kan köras på HVO ej medräknade)

Rad-id Mätområde Datum Värde (Antal)
0 Etanol 2006 0
1 Etanol 2007 0
2 Etanol 2008 1
3 Etanol 2009 2
4 Etanol 2010 6
5 Etanol 2011 9
6 Etanol 2012 10
7 Etanol 2013 2
8 Etanol 2014 0
9 Etanol 2015 5
10 Etanol 2016 19
11 Etanol 2017 2
12 Etanol 2018 10
13 Etanol 2019 13
14 Etanol 2020 17
15 Etanol 2021 7
16 Etanol 2022 0
17 Etanol 2023 0
18 Etanol 2024 0
Datakälla: Trafikanalys: Fordonsstatistik, månadsfil, Trafikanalys: Personlig kommunikation

Kommentar

Definition: ett fossiloberoende fordon ska vara typgodkänt för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 publika påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.
I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet.

Flera tillverkare har nu godkänt att deras nyare lastbilar får köras på ren HVO. Uppskattningsvis kan mer än 80 % av de tunga lastbilarna i trafik därmed köras på HVO. Detta avspeglas ännu inte i den officiella statistiken, eftersom denna möjlighet oftast inte noteras bland uppgifterna om enskilda fordon i Vägtrafikregistret. Likaså är det frivilligt att notera i Vägtrafikregistret om fordonet är godkänt för biodiesel RME. Av båda dessa skäl underskattas andelen fossiloberoende lastbilar kraftigt i denna indikator.

Analys
Den ökande försäljningen av fossiloberoende tunga lastbilar kan delvis förklaras av den klimatpremie som sedan år 2020 delats ut till lastbilar som kan drivas bioetanol, biogas eller el. Knappt några etanollastbilar har dock sålts, men försäljningen av ellastbilar och biogasdrivna lastbilar har tagit rejäl fart. Takbeloppet för premien höjdes från 20 till 25 procent i början av år 2024, och senare samma år utvidgades premien till att inte bara gälla vid inköp utan också vid leasing.

Våren 2023 underkände EU-domstolen den svenska skattebefrielsen av biogas på grund av formella fel i processen då den beviljades. Det gjorde biogas 4-5 kronor dyrare per kilo, vilket kan vara en delförklaring till att försäljningen av biogaslastbilar sjön år 2024. Hösten 2024 gav dock EU-kommissionen på nytt klartecken till skattebefrielse. Detta leder förhoppningsvis till att försäljningen av biogaslastbilar tar ny fart år 2025.

Uppdaterad: 2025-02-20