Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Antal fossiloberoende nya lätta lastbilar per typ

Antal nyregistrerade lätta lastbilar som kan köras med olika förnybara drivmedelstyper (diesellastbilar som kan köras på HVO ej medräknade)
Mätområde Datum Värde (Antal)
Etanol 2006 11
Etanol 2007 29
Etanol 2008 70
Etanol 2009 325
Etanol 2010 296
Etanol 2011 153
Etanol 2012 173
Etanol 2013 45
Etanol 2014 39
Etanol 2015 36
Etanol 2016 17
Etanol 2017 2
Etanol 2018 28
Etanol 2019 384
Etanol 2020 844
Etanol 2021 795
Etanol 2022 1138
Etanol 2023 1328
Fordonsgas 2006 559
Fordonsgas 2007 666
Fordonsgas 2008 926
Fordonsgas 2009 1035
Fordonsgas 2010 1088
Fordonsgas 2011 914
Fordonsgas 2012 720
Fordonsgas 2013 609
Fordonsgas 2014 715
Fordonsgas 2015 711
Fordonsgas 2016 713
Fordonsgas 2017 1034
Fordonsgas 2018 1084
Fordonsgas 2019 1085
Fordonsgas 2020 769
Fordonsgas 2021 500
Fordonsgas 2022 193
Fordonsgas 2023 271
El 2006 1
El 2007 0
El 2008 0
El 2009 1
El 2010 1
El 2011 6
El 2012 273
El 2013 214
El 2014 281
El 2015 398
El 2016 363
El 2017 477
El 2018 761
El 2019 1398
El 2020 1970
El 2021 2717
El 2022 5004
El 2023 8676
Laddhybrid 2011 0
Laddhybrid 2012 0
Laddhybrid 2013 0
Laddhybrid 2014 0
Laddhybrid 2015 2
Laddhybrid 2016 0
Laddhybrid 2017 0
Laddhybrid 2018 0
Laddhybrid 2019 0
Laddhybrid 2020 88
Laddhybrid 2021 58
Laddhybrid 2022 259
Laddhybrid 2023 11
Datakälla: Trafikanalys: Fordonsstatistik, månadsfil, Trafikanalys: Personlig kommunikation

Kommentar

Definition: ett fossiloberoende fordon ska vara typgodkänt för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 publika påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.
I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet.

Ett betydande antal nyare dieselfordon godkänns för förnybar diesel HVO100. Detta förs dock ännu inte in i vägtrafikregistret. Därför finns ingen tillförlitlig statistik över hur många dieselfordon som är fossiloberoende, och därför kan vi inte räkna in dem i andelen sådana fordon. Denna andel underskattas därför.

Indikator N.B1.F.2
Uppdaterad: 2024-03-25