Antal fossiloberoende nya bussar per typ
| Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (Antal) |
|---|---|---|---|
| 0 | Etanol | 2006 | 128 |
| 1 | Etanol | 2007 | 10 |
| 2 | Etanol | 2008 | 38 |
| 3 | Etanol | 2009 | 68 |
| 4 | Etanol | 2010 | 117 |
| 5 | Etanol | 2011 | 258 |
| 6 | Etanol | 2012 | 4 |
| 7 | Etanol | 2013 | 2 |
| 8 | Etanol | 2014 | 1 |
| 9 | Etanol | 2015 | 0 |
| 10 | Etanol | 2016 | 0 |
| 11 | Etanol | 2017 | 0 |
| 12 | Etanol | 2018 | 0 |
| 13 | Etanol | 2019 | 0 |
| 14 | Etanol | 2020 | 0 |
| 15 | Etanol | 2021 | 0 |
| 16 | Etanol | 2022 | 0 |
| 17 | Etanol | 2023 | 0 |
| 18 | Fordonsgas | 2006 | 142 |
| 19 | Fordonsgas | 2007 | 94 |
| 20 | Fordonsgas | 2008 | 86 |
| 21 | Fordonsgas | 2009 | 189 |
| 22 | Fordonsgas | 2010 | 368 |
| 23 | Fordonsgas | 2011 | 343 |
| 24 | Fordonsgas | 2012 | 312 |
| 25 | Fordonsgas | 2013 | 448 |
| 26 | Fordonsgas | 2014 | 168 |
| 27 | Fordonsgas | 2015 | 68 |
| 28 | Fordonsgas | 2016 | 36 |
| 29 | Fordonsgas | 2017 | 301 |
| 30 | Fordonsgas | 2018 | 74 |
| 31 | Fordonsgas | 2019 | 284 |
| 32 | Fordonsgas | 2020 | 463 |
| 33 | Fordonsgas | 2021 | 147 |
| 34 | Fordonsgas | 2022 | 94 |
| 35 | Fordonsgas | 2023 | 145 |
| 36 | Fordonsgas | 2024 | 14 |
| 37 | Biodiesel | 2006 | 0 |
| 38 | Biodiesel | 2007 | 0 |
| 39 | Biodiesel | 2008 | 0 |
| 40 | Biodiesel | 2009 | 0 |
| 41 | Biodiesel | 2010 | 0 |
| 42 | Biodiesel | 2011 | 0 |
| 43 | Biodiesel | 2012 | 0 |
| 44 | Biodiesel | 2013 | 0 |
| 45 | Biodiesel | 2014 | 235 |
| 46 | Biodiesel | 2015 | 454 |
| 47 | Biodiesel | 2016 | 456 |
| 48 | Biodiesel | 2017 | 105 |
| 49 | Biodiesel | 2018 | 137 |
| 50 | Biodiesel | 2019 | 113 |
| 51 | Biodiesel | 2020 | 326 |
| 52 | Biodiesel | 2021 | 42 |
| 53 | Biodiesel | 2022 | 300 |
| 54 | Biodiesel | 2023 | 42 |
| 55 | El | 2006 | 0 |
| 56 | El | 2007 | 0 |
| 57 | El | 2008 | 0 |
| 58 | El | 2009 | 0 |
| 59 | El | 2010 | 0 |
| 60 | El | 2011 | 0 |
| 61 | El | 2012 | 0 |
| 62 | El | 2013 | 2 |
| 63 | El | 2014 | 4 |
| 64 | El | 2015 | 10 |
| 65 | El | 2016 | 19 |
| 66 | El | 2017 | 13 |
| 67 | El | 2018 | 36 |
| 68 | El | 2019 | 98 |
| 69 | El | 2020 | 165 |
| 70 | El | 2021 | 182 |
| 71 | El | 2022 | 260 |
| 72 | El | 2023 | 313 |
| 73 | El | 2024 | 257 |
| 74 | Laddhybrid | 2006 | 0 |
| 75 | Laddhybrid | 2007 | 0 |
| 76 | Laddhybrid | 2008 | 0 |
| 77 | Laddhybrid | 2009 | 0 |
| 78 | Laddhybrid | 2010 | 0 |
| 79 | Laddhybrid | 2011 | 0 |
| 80 | Laddhybrid | 2012 | 0 |
| 81 | Laddhybrid | 2013 | 0 |
| 82 | Laddhybrid | 2014 | 0 |
| 83 | Laddhybrid | 2015 | 0 |
| 84 | Laddhybrid | 2016 | 0 |
| 85 | Laddhybrid | 2017 | 0 |
| 86 | Laddhybrid | 2018 | 1 |
| 87 | Laddhybrid | 2019 | 0 |
| 88 | Laddhybrid | 2020 | 0 |
| 89 | Laddhybrid | 2021 | 0 |
| 90 | Laddhybrid | 2022 | 0 |
| 91 | Laddhybrid | 2023 | 0 |
Kommentar
Definition: ett fossiloberoende fordon ska vara typgodkänt för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 publika påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.
I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet.
Bussar som kan köras på ren HVO avspeglas ännu inte i den officiella statistiken, eftersom denna möjlighet oftast inte noteras bland uppgifterna om enskilda fordon i Vägtrafikregistret. Likaså är det frivilligt att notera i Vägtrafikregistret om fordonet är godkänt för biodiesel RME. Av båda dessa skäl underskattas andelen fossiloberoende bussar kraftigt i denna indikator.
En mer rättvisande bild av bussbeståndet fås genom att undersöka vilka drivmedel som bussarna faktiskt tankas med. År 2023 kördes Sveriges bussar i den subventionerade kollektivtrafiken till cirka 36 procent på HVO, till cirka 31 procent på biogas, till 20 procent på RME och till 11 procent på el. (SL ingår inte i underlaget.) Detta gav en förnybar andel drivmedel i kollektivtrafiken på hela 95 %.
På väg mot fossilfria transporter