Gå direkt till sidans innehåll

Antal fossiloberoende nya bussar per typ

Indikator N. B1.F. 4

Antal nyregistrerade bussar som kan köras med olika förnybara drivmedelstyper (bussar som kan köras på HVO ej medräknade)

Rad-id Mätområde Datum Värde (Antal)

0

Laddhybrid

2006

0

1

Laddhybrid

2007

0

2

Laddhybrid

2008

0

3

Laddhybrid

2009

0

4

Laddhybrid

2010

0

5

Laddhybrid

2011

0

6

Laddhybrid

2012

0

7

Laddhybrid

2013

0

8

Laddhybrid

2014

0

9

Laddhybrid

2015

0

10

Laddhybrid

2016

0

11

Laddhybrid

2017

0

12

Laddhybrid

2018

1

13

Laddhybrid

2019

0

14

Laddhybrid

2020

0

15

Laddhybrid

2021

0

16

Laddhybrid

2022

0

17

Laddhybrid

2023

0

Kommentar

Definition: ett fossiloberoende fordon ska vara typgodkänt för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 publika påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.
I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet.

Bussar som kan köras på ren HVO avspeglas ännu inte i den officiella statistiken, eftersom denna möjlighet oftast inte noteras bland uppgifterna om enskilda fordon i Vägtrafikregistret. Likaså är det frivilligt att notera i Vägtrafikregistret om fordonet är godkänt för biodiesel RME. Av båda dessa skäl underskattas andelen fossiloberoende bussar kraftigt i denna indikator.

En mer rättvisande bild av bussbeståndet fås genom att undersöka vilka drivmedel som bussarna faktiskt tankas med. År 2019 kördes Sveriges bussar i den subventionerade kollektivtrafiken till cirka 38 procent på HVO, cirka 27 procent på biogas, cirka 23 procent på RME och drygt 1 procent på el. (SL ingår inte i underlaget.) Detta gav en förnybar andel drivmedel på hela 90 %.

Uppdaterad: 2024-11-28