Gå direkt till sidans innehåll

Antal fossiloberoende nya bussar per typ

Indikator N. B1.F. 4

Antal nyregistrerade bussar som kan köras med olika förnybara drivmedelstyper (bussar som kan köras på HVO ej medräknade)

Rad-id Mätområde Datum Värde (Antal)

0

Fordonsgas

2006

142

1

Fordonsgas

2007

94

2

Fordonsgas

2008

86

3

Fordonsgas

2009

189

4

Fordonsgas

2010

368

5

Fordonsgas

2011

343

6

Fordonsgas

2012

312

7

Fordonsgas

2013

448

8

Fordonsgas

2014

168

9

Fordonsgas

2015

68

10

Fordonsgas

2016

36

11

Fordonsgas

2017

301

12

Fordonsgas

2018

74

13

Fordonsgas

2019

284

14

Fordonsgas

2020

463

15

Fordonsgas

2021

147

16

Fordonsgas

2022

94

17

Fordonsgas

2023

145

Kommentar

Definition: ett fossiloberoende fordon ska vara typgodkänt för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 publika påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.
I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet.

Bussar som kan köras på ren HVO avspeglas ännu inte i den officiella statistiken, eftersom denna möjlighet oftast inte noteras bland uppgifterna om enskilda fordon i Vägtrafikregistret. Likaså är det frivilligt att notera i Vägtrafikregistret om fordonet är godkänt för biodiesel RME. Av båda dessa skäl underskattas andelen fossiloberoende bussar kraftigt i denna indikator.

En mer rättvisande bild av bussbeståndet fås genom att undersöka vilka drivmedel som bussarna faktiskt tankas med. År 2019 kördes Sveriges bussar i den subventionerade kollektivtrafiken till cirka 38 procent på HVO, cirka 27 procent på biogas, cirka 23 procent på RME och drygt 1 procent på el. (SL ingår inte i underlaget.) Detta gav en förnybar andel drivmedel på hela 90 %.

Uppdaterad: 2024-11-28