Gå direkt till sidans innehåll

Antal fossiloberoende nya bussar per typ

Indikator N. B1.F. 4

Antal nyregistrerade bussar som kan köras med olika förnybara drivmedelstyper (bussar som kan köras på HVO ej medräknade)

Rad-id Mätområde Datum Värde (Antal)
0 Fordonsgas 2006 142
1 Fordonsgas 2007 94
2 Fordonsgas 2008 86
3 Fordonsgas 2009 189
4 Fordonsgas 2010 368
5 Fordonsgas 2011 343
6 Fordonsgas 2012 312
7 Fordonsgas 2013 448
8 Fordonsgas 2014 168
9 Fordonsgas 2015 68
10 Fordonsgas 2016 36
11 Fordonsgas 2017 301
12 Fordonsgas 2018 74
13 Fordonsgas 2019 284
14 Fordonsgas 2020 463
15 Fordonsgas 2021 147
16 Fordonsgas 2022 94
17 Fordonsgas 2023 145
18 Fordonsgas 2024 14
Datakälla: Trafikanalys: Fordonsstatistik, månadsfil, Trafikanalys: Personlig kommunikation

Kommentar

Definition: ett fossiloberoende fordon ska vara typgodkänt för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 publika påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.
I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet.

Bussar som kan köras på ren HVO avspeglas ännu inte i den officiella statistiken, eftersom denna möjlighet oftast inte noteras bland uppgifterna om enskilda fordon i Vägtrafikregistret. Likaså är det frivilligt att notera i Vägtrafikregistret om fordonet är godkänt för biodiesel RME. Av båda dessa skäl underskattas andelen fossiloberoende bussar kraftigt i denna indikator.

En mer rättvisande bild av bussbeståndet fås genom att undersöka vilka drivmedel som bussarna faktiskt tankas med. År 2023 kördes Sveriges bussar i den subventionerade kollektivtrafiken till cirka 36 procent på HVO, till cirka 31 procent på biogas, till 20 procent på RME och till 11 procent på el. (SL ingår inte i underlaget.) Detta gav en förnybar andel drivmedel i kollektivtrafiken på hela 95 %.

Uppdaterad: 2025-02-20