Antal fossiloberoende nya bussar per typ
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (Antal) |
---|---|---|---|
0 | El | 2006 | 0 |
1 | El | 2007 | 0 |
2 | El | 2008 | 0 |
3 | El | 2009 | 0 |
4 | El | 2010 | 0 |
5 | El | 2011 | 0 |
6 | El | 2012 | 0 |
7 | El | 2013 | 2 |
8 | El | 2014 | 4 |
9 | El | 2015 | 10 |
10 | El | 2016 | 19 |
11 | El | 2017 | 13 |
12 | El | 2018 | 36 |
13 | El | 2019 | 98 |
14 | El | 2020 | 165 |
15 | El | 2021 | 182 |
16 | El | 2022 | 260 |
17 | El | 2023 | 313 |
18 | El | 2024 | 257 |
Kommentar
Definition: ett fossiloberoende fordon ska vara typgodkänt för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 publika påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.
I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet.
Bussar som kan köras på ren HVO avspeglas ännu inte i den officiella statistiken, eftersom denna möjlighet oftast inte noteras bland uppgifterna om enskilda fordon i Vägtrafikregistret. Likaså är det frivilligt att notera i Vägtrafikregistret om fordonet är godkänt för biodiesel RME. Av båda dessa skäl underskattas andelen fossiloberoende bussar kraftigt i denna indikator.
En mer rättvisande bild av bussbeståndet fås genom att undersöka vilka drivmedel som bussarna faktiskt tankas med. År 2023 kördes Sveriges bussar i den subventionerade kollektivtrafiken till cirka 36 procent på HVO, till cirka 31 procent på biogas, till 20 procent på RME och till 11 procent på el. (SL ingår inte i underlaget.) Detta gav en förnybar andel drivmedel i kollektivtrafiken på hela 95 %.