Antal fossiloberoende nya bussar per typ
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (Antal) |
---|---|---|---|
0 |
El |
2006 |
0 |
1 |
El |
2007 |
0 |
2 |
El |
2008 |
0 |
3 |
El |
2009 |
0 |
4 |
El |
2010 |
0 |
5 |
El |
2011 |
0 |
6 |
El |
2012 |
0 |
7 |
El |
2013 |
2 |
8 |
El |
2014 |
4 |
9 |
El |
2015 |
10 |
10 |
El |
2016 |
19 |
11 |
El |
2017 |
13 |
12 |
El |
2018 |
36 |
13 |
El |
2019 |
98 |
14 |
El |
2020 |
165 |
15 |
El |
2021 |
182 |
16 |
El |
2022 |
260 |
17 |
El |
2023 |
313 |
Kommentar
Definition: ett fossiloberoende fordon ska vara typgodkänt för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 publika påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.
I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet.
Bussar som kan köras på ren HVO avspeglas ännu inte i den officiella statistiken, eftersom denna möjlighet oftast inte noteras bland uppgifterna om enskilda fordon i Vägtrafikregistret. Likaså är det frivilligt att notera i Vägtrafikregistret om fordonet är godkänt för biodiesel RME. Av båda dessa skäl underskattas andelen fossiloberoende bussar kraftigt i denna indikator.
En mer rättvisande bild av bussbeståndet fås genom att undersöka vilka drivmedel som bussarna faktiskt tankas med. År 2019 kördes Sveriges bussar i den subventionerade kollektivtrafiken till cirka 38 procent på HVO, cirka 27 procent på biogas, cirka 23 procent på RME och drygt 1 procent på el. (SL ingår inte i underlaget.) Detta gav en förnybar andel drivmedel på hela 90 %.