Gå direkt till sidans innehåll

Antal fossiloberoende nya bussar per typ

Indikator N. B1.F. 4

Antal nyregistrerade bussar som kan köras med olika förnybara drivmedelstyper (bussar som kan köras på HVO ej medräknade)

Rad-id Mätområde Datum Värde (Antal)
0 El 2006 0
1 El 2007 0
2 El 2008 0
3 El 2009 0
4 El 2010 0
5 El 2011 0
6 El 2012 0
7 El 2013 2
8 El 2014 4
9 El 2015 10
10 El 2016 19
11 El 2017 13
12 El 2018 36
13 El 2019 98
14 El 2020 165
15 El 2021 182
16 El 2022 260
17 El 2023 313
18 El 2024 257
Datakälla: Trafikanalys: Fordonsstatistik, månadsfil, Trafikanalys: Personlig kommunikation

Kommentar

Definition: ett fossiloberoende fordon ska vara typgodkänt för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 publika påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.
I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet.

Bussar som kan köras på ren HVO avspeglas ännu inte i den officiella statistiken, eftersom denna möjlighet oftast inte noteras bland uppgifterna om enskilda fordon i Vägtrafikregistret. Likaså är det frivilligt att notera i Vägtrafikregistret om fordonet är godkänt för biodiesel RME. Av båda dessa skäl underskattas andelen fossiloberoende bussar kraftigt i denna indikator.

En mer rättvisande bild av bussbeståndet fås genom att undersöka vilka drivmedel som bussarna faktiskt tankas med. År 2023 kördes Sveriges bussar i den subventionerade kollektivtrafiken till cirka 36 procent på HVO, till cirka 31 procent på biogas, till 20 procent på RME och till 11 procent på el. (SL ingår inte i underlaget.) Detta gav en förnybar andel drivmedel i kollektivtrafiken på hela 95 %.

Uppdaterad: 2025-02-20