Gå direkt till sidans innehåll

Antal fossiloberoende nya bussar per typ

Indikator N. B1.F. 4

Antal nyregistrerade bussar som kan köras med olika förnybara drivmedelstyper (bussar som kan köras på HVO ej medräknade)

Rad-id Mätområde Datum Värde (Antal)

0

Biodiesel

2006

0

1

Biodiesel

2007

0

2

Biodiesel

2008

0

3

Biodiesel

2009

0

4

Biodiesel

2010

0

5

Biodiesel

2011

0

6

Biodiesel

2012

0

7

Biodiesel

2013

0

8

Biodiesel

2014

235

9

Biodiesel

2015

454

10

Biodiesel

2016

456

11

Biodiesel

2017

105

12

Biodiesel

2018

137

13

Biodiesel

2019

113

14

Biodiesel

2020

326

15

Biodiesel

2021

42

16

Biodiesel

2022

300

17

Biodiesel

2023

42

Kommentar

Definition: ett fossiloberoende fordon ska vara typgodkänt för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 publika påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.
I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet.

Bussar som kan köras på ren HVO avspeglas ännu inte i den officiella statistiken, eftersom denna möjlighet oftast inte noteras bland uppgifterna om enskilda fordon i Vägtrafikregistret. Likaså är det frivilligt att notera i Vägtrafikregistret om fordonet är godkänt för biodiesel RME. Av båda dessa skäl underskattas andelen fossiloberoende bussar kraftigt i denna indikator.

En mer rättvisande bild av bussbeståndet fås genom att undersöka vilka drivmedel som bussarna faktiskt tankas med. År 2019 kördes Sveriges bussar i den subventionerade kollektivtrafiken till cirka 38 procent på HVO, cirka 27 procent på biogas, cirka 23 procent på RME och drygt 1 procent på el. (SL ingår inte i underlaget.) Detta gav en förnybar andel drivmedel på hela 90 %.

Uppdaterad: 2024-11-28