Gå direkt till sidans innehåll

Antal tunga lastbilar i trafik

Indikator N. B1.A. 3

Antal tunga lastbilar i trafik per 1 000 invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)
0 Trollhättan 2007 9,26
1 Trollhättan 2008 9,54
2 Trollhättan 2009 8,78
3 Trollhättan 2010 7,38
4 Trollhättan 2011 7,41
5 Trollhättan 2012 6,78
6 Trollhättan 2013 6,54
7 Trollhättan 2014 6,50
8 Trollhättan 2015 4,61
9 Trollhättan 2016 4,80
10 Trollhättan 2017 4,72
11 Trollhättan 2018 4,75
12 Trollhättan 2019 4,96
13 Trollhättan 2020 4,81
14 Trollhättan 2021 6,02
15 Trollhättan 2022 5,62
16 Trollhättan 2023 5,72
Datakälla: Trafikanalys: Fordon 2023, Trafikanalys: Fordon i län och kommuner, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

Analys
Fram till år 2013 gick det att ana en svag trend att antalet lastbilar i trafik per capita minskade, men sedan dess har antalet förblivit i det närmaste konstant. Denna utveckling speglas av utvecklingen hos körsträckan i tunga lastbilar per capita på svenska vägar. (Den senare indikatorn tar även hänsyn till de utländska lastbilar som körs i Sverige.)

Det är värt att noterna att antalet körda mil med riktigt tunga lastbilar (över 26 ton) har ökat successivt under en lång följd av år, medan körsträckan i lättare tunga lastbilar (3,5 - 26 ton) minskar. Tyngre lastbilar har högre lastkapacitet, men trots detta har inte godstransportarbetet eller lastningsgraden ökat märkbart. Det verkar som om lastbilarna i Sverige används alltmer ineffektivt. Detta kan ha att göra med den snabba ökningen av e-handeln. Kanske har logistiken inte hunnit optimeras för att hantera de nya godstransportmönstren, men det är ingenting vi vågar säga säkert.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende.

Uppdaterad: 2024-11-28