Gå direkt till sidans innehåll

Antal personbilar i trafik

Indikator N. B1.A. 1

Antal personbilar i trafik per 1 000 invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)

0

Åtvidaberg

2006

497,9

1

Åtvidaberg

2007

503,3

2

Åtvidaberg

2008

505,3

3

Åtvidaberg

2009

512,8

4

Åtvidaberg

2010

516,2

5

Åtvidaberg

2011

524,6

6

Åtvidaberg

2012

533,1

7

Åtvidaberg

2013

537,2

8

Åtvidaberg

2014

546,7

9

Åtvidaberg

2015

544,6

10

Åtvidaberg

2016

552,6

11

Åtvidaberg

2017

554,5

12

Åtvidaberg

2018

552,0

13

Åtvidaberg

2019

551,1

14

Åtvidaberg

2020

556,7

15

Åtvidaberg

2021

555,6

16

Åtvidaberg

2022

554,6

17

Åtvidaberg

2023

552,9

Kommentar

Analys
Antalet registrerade personbilar per capita har förblivit i det närmaste konstant under hela mätperioden, även om en liten nedgång sedan år 2021 kan skönjas. Inga säkra tecken på att alternativen till bilen vinner mark i svenskarnas resmönster kan dock spåras i denna indikator.

Detta speglas av att körsträckan i bil per capita också förblivit nästan konstant under samma tidsperiod. Här finns dock en tydligare antydan till att detta trafikarbete per capita börjat minska. En liknande trend kan ses i resesträckan per bil, som uppvisar ett svag avtagande. Det finns alltså tecken på att vi börjar använda befintlig fordonsflotta allt mindre effektivt, trots ambitioner om motsatsen med uppmuntran till samåkning och bildandet av bilpooler.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Uppdaterad: 2024-11-28